djDecks

It is currently Fri Oct 20, 2017 10:37 pm
View unanswered posts
View active topics

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: djdecks mogelijkheden/verbeteringen PostPosted: Sun Oct 14, 2007 9:20 am 
Regular

Hoi Adion,

als eerste wil ik zeggen dat je een mooi stukje software hebt gemaakt, daarom heb ik graag een licensie van je gekocht.

Ik heb nog wel een paar vragen en opmerkingen over het gebruik van djdecks. Misschien heb ik wat over het hoofd gezien in de manual of begrijp ik het niet. En nog wat 'verbeteringen' naar mijn idee.

Tijdens gebruik heb ik nog niet de nuttigheid van de auto-gain functie (replaygain) kunnen hanteren. Het spelen met de pre-amp gain tussen de 6 en 24dB heeft mij geen duidelijkheid gegeven. Als ik een playlist laat spelen met auto advance of ik start een nieuw nummer dan is deze regelmatig een heel stuk zachter over het hele nummer dan andere tracks. Doe ik het niet goed of verwacht ik teveel van de functie? Realtime calculation doet er naar mijn idee ook niets aan toe of af.

Verder vraag ik me af of het mogelijk is om een soort van gapkiller functie in te bouwen icm auto-advance. Zoiest bestaat nl. voor Winamp (van SqrSoft). Ik vind dit een ideale optie. Je kan natuurlijk zeggen dat ik dan Winamp naast djdecks moet gebruiken, maar dan heb ik weer niet het voordeel van de cases e.d..

Over die cases gesproken: mooie functie, alleen zou wat mij betreft duidelijker aangeven mogen worden welke 'case' open staat, nu zie je dat niet staan in de playlist (gebruik de BCDisco skin, maar dat maakt volgens mij niks uit). Zou je dat zichtbaar kunnen maken in de filebrowser? Andes wil je nog weleens perongeluk files toevoegen die niet in de case horen.

Ook werkt het scrollen dmv klikken op schuifbalk niet optimaal, normaal gesproken in Windows heb je dan dat de schuifbalk zich zo gedraagt dat bij een klik op de balk onder de schuifknop dat deze precies een pagina naar beneden scrolt. Nu werkt dat alleen met de PageDown button. Ik werk persoonlijk heel veel met de muis, dus vind dat niet prettig. Nu ergens onderaan klikken resulteert in bijna onderaan de filebrowser terecht komen. En uitgebreider zoeken op id3tag of editten, is dat nog mogelijk?

Nog een suggestie/mogelijk: bij 'handmatig' draaien zou het handig zijn om automatisch volgende track laden uit de playlist in een deck als een track afgelopen is.

En kun je de playlist een 'sort' functie shuffle/random oid meegeven? En hoe kan ik er voor zorgen dat er geen beatmatching plaatsvind met auto-advance? De optie 'disable auto bpm' is kennelijk ergens anders voor?

Dan nog een opmerking over de (master) VU meter. Wat is de rode balk links naast de master vu? Persoonlijk zou ik liever vu's met groen/rood zien, maar misschien is dat een kwestie van skinning.

Zo het was een heel verhaal, maar ik ben zeker niet ontevreden, anders had ik geen licentie gekocht :D Ik vind het knap dat je deze software maakt en zo ondersteunt.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: djdecks mogelijkheden/verbeteringen PostPosted: Wed Oct 17, 2007 5:20 pm 
djDecks

dimi wrote:
Tijdens gebruik heb ik nog niet de nuttigheid van de auto-gain functie (replaygain) kunnen hanteren. Het spelen met de pre-amp gain tussen de 6 en 24dB heeft mij geen duidelijkheid gegeven. Als ik een playlist laat spelen met auto advance of ik start een nieuw nummer dan is deze regelmatig een heel stuk zachter over het hele nummer dan andere tracks. Doe ik het niet goed of verwacht ik teveel van de functie? Realtime calculation doet er naar mijn idee ook niets aan toe of af.

Realtime calculation kan best aan staan. Verder werkt deze functie pas nadat van een nummer de replaygain berekeningen gebeurd zijn. Daarvoor moet het volledige nummer ingeladen geweest zijn. Als dit eenmaal gebeurd is wordt de info wel in de tag opgeslagen, zodat de informatie wel onmiddelijk beschikbaar is als je het bestand een 2de keer opent. Ook kan je met de 'djDecks utility' die met djdecks mee geinstalleerd wordt van een hele reeks bestanden vooraf deze berekeningen uit laten voeren.
Als dit eenmaal gebeurd is zou je moeten zien dat bij bepaalde bestanden na het inladen de 'gain' automatisch gewijzigd wordt.

Quote:
Verder vraag ik me af of het mogelijk is om een soort van gapkiller functie in te bouwen icm auto-advance. Zoiest bestaat nl. voor Winamp (van SqrSoft). Ik vind dit een ideale optie. Je kan natuurlijk zeggen dat ik dan Winamp naast djdecks moet gebruiken, maar dan heb ik weer niet het voordeel van de cases e.d..

Ik weet niet helemaal zeker wat die gap-killer dan hoort te doen. Indien auto-cue aanstaat zal djDecks zowel aan het begin als aan het einde van het nummer al naar stilte zoeken en deze weglaten tijdens het automixen.

Quote:
Over die cases gesproken: mooie functie, alleen zou wat mij betreft duidelijker aangeven mogen worden welke 'case' open staat, nu zie je dat niet staan in de playlist (gebruik de BCDisco skin, maar dat maakt volgens mij niks uit). Zou je dat zichtbaar kunnen maken in de filebrowser? Andes wil je nog weleens perongeluk files toevoegen die niet in de case horen.

Dat is inderdaad iets dat nog wel zou moeten aangegeven worden ja.

Quote:
Ook werkt het scrollen dmv klikken op schuifbalk niet optimaal, normaal gesproken in Windows heb je dan dat de schuifbalk zich zo gedraagt dat bij een klik op de balk onder de schuifknop dat deze precies een pagina naar beneden scrolt. Nu werkt dat alleen met de PageDown button. Ik werk persoonlijk heel veel met de muis, dus vind dat niet prettig. Nu ergens onderaan klikken resulteert in bijna onderaan de filebrowser terecht komen.

Dat is vrees ik ook een beetje een kwestie van voorkeur. Ik vind het zelf juist handiger werken op deze manier...

Quote:
En uitgebreider zoeken op id3tag of editten, is dat nog mogelijk?

Als een nummer geladen is kan je menu->show tag editor gebruiken om de tag te wijzigen.
Zoeken kan door in de playlist op F1 te drukken en dan in te typen waar je naar op zoek bent.

Quote:
Nog een suggestie/mogelijk: bij 'handmatig' draaien zou het handig zijn om automatisch volgende track laden uit de playlist in een deck als een track afgelopen is.

En kun je de playlist een 'sort' functie shuffle/random oid meegeven? En hoe kan ik er voor zorgen dat er geen beatmatching plaatsvind met auto-advance? De optie 'disable auto bpm' is kennelijk ergens anders voor?

Als je klikt op het knopje 'playlist' staat er zowel shuffle als sort al bij :)
De 2 andere suggesties zijn inderdaad nog niet mogelijk op dit moment, maar wel al meermaals aangevraagd, dus zullen waarschijnlijk in de toekomst wel toegevoegd worden.

Quote:
Dan nog een opmerking over de (master) VU meter. Wat is de rode balk links naast de master vu? Persoonlijk zou ik liever vu's met groen/rood zien, maar misschien is dat een kwestie van skinning.

Die rode balk geeft het master volume weer, je kan er ook op klikken om dat te wijzigen.
Verder hangt het uitzicht inderdaad volledig van de skin af.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: djdecks mogelijkheden/verbeteringen PostPosted: Thu Oct 18, 2007 7:21 pm 
Regular

Adion wrote:
Realtime calculation kan best aan staan. Verder werkt deze functie pas nadat van een nummer de replaygain berekeningen gebeurd zijn. Daarvoor moet het volledige nummer ingeladen geweest zijn. Als dit eenmaal gebeurd is wordt de info wel in de tag opgeslagen, zodat de informatie wel onmiddelijk beschikbaar is als je het bestand een 2de keer opent. Ook kan je met de 'djDecks utility' die met djdecks mee geinstalleerd wordt van een hele reeks bestanden vooraf deze berekeningen uit laten voeren.
Als dit eenmaal gebeurd is zou je moeten zien dat bij bepaalde bestanden na het inladen de 'gain' automatisch gewijzigd wordt.

Ga ik proberen! Maar wat is de functie van de dB-verhouding, dus het verschil tussen 6 of 24 dB instellen?

Quote:
Ik weet niet helemaal zeker wat die gap-killer dan hoort te doen. Indien auto-cue aanstaat zal djDecks zowel aan het begin als aan het einde van het nummer al naar stilte zoeken en deze weglaten tijdens het automixen.

Dat van de stiltes heb ik gemerkt. Het de gap-killer krijg je meer het 'start/stop' mix idee, wat je eigenlijk ook altijd op de radio hoort zeg maar. Je kunt drempels (audio-tresholds) instellen voor de intro's en outro's en de software zorgt ervoor dat het volgende nummer gestart wordt op het moment dat de vorige track op zijn drempelwaarde komt. Zit er een oplopende intro in dan wordt daar ook rekening mee gehouden. Je zou het eigenlijk eens moeten proberen!:)

Bedankt. 8)

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: djdecks mogelijkheden/verbeteringen PostPosted: Thu Oct 18, 2007 7:50 pm 
djDecks

dimi wrote:
Ga ik proberen! Maar wat is de functie van de dB-verhouding, dus het verschil tussen 6 of 24 dB instellen?

Dat is een extra versterking die gebeurd voor de replaygain-versterking/verzwakking wordt toegepast.
De standaard waarde van 6dB zorgt ervoor dat het volume het best overeenkomt met een goed opgenomen nummer zonder replaygain tag.
Indien je dit hoger zet zullen nummers met een replaygain tag luider afgespeeld worden.

Je kan het ook lager zetten, op 0dB bijvoorbeeld indien je 100% zeker wil zijn dat er nooit gelimiteerd zal worden. Nadeel is wel dat voor de meeste nummers het volume hierdoor vrij zwak zal zijn.
(Een voorbeeldje misschien: stel je hebt een nummer dat heel zacht is, behalve met heel af en toe een korte luide piek. Om het nummer gemiddeld even luid te laten klinken, zal de berekende replaygain waarschijnlijk een versterking opleveren. In combinatie met de 6dB voorversterking kan dat er echter voor zorgen dat de luide pieken door djDecks gecompresseerd zullen worden. Om dit te vermijden kan je de voorversterking uitzetten.)

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: PostPosted: Fri Oct 19, 2007 3:56 pm 
Regular

ook nog een verzoekje, zou het mogelijk zijn om play/stop buttons voor de preview-mogelijkheid in te bouwen? Of mbv keyboard shortcuts, desnoods? Is nu nog weleens lastig, als ik niet meer weet wat ik op previeuw heb draaien dan moet ik een andere track previewen en en dan nogmaals dezelfde track selecteren met preview om te stoppen.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: PostPosted: Fri Oct 19, 2007 4:01 pm 
djDecks

Bij de keyboard shortcuts kan je een toets voor het keyboard commando pl_previewtrack toewijzen.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: PostPosted: Fri Oct 19, 2007 5:36 pm 
Regular

Fantastisch! Incl. FFWD en REV.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: PostPosted: Fri Jan 11, 2008 12:31 am 
Regular

kan ik zonder bezwaar windows als voorkeur op achtergrondprocessen ipv programma's laten draaien? Ik las op een site dat dat goed zou werken met muziek-PC's. Ik laat hem nu een nachtje draaien met auto-advance.

Nacht is goed gegaan, enige wat ik nu heb is dat de wave spectrum te klein wordt afgebeeld. De muziek speelt de hele balk af zeg maar, alleen de wave is maar zo'n 75% van de lengte en komt dus niet overeen met wat je hoort! Wat kan dat zijn? Heb al allerlei instellingen mbt wavespectrum geprobeerd maar wordt niet anders.

Heb een restart van het programma gedaan en na 2 tracks is fenomeen weer terug (draai auto-advance). Ook vind ikde cpu-load hoog. Terwijl er niet iets van een track wordt geladen. Heb framerate van djdecks juist lager gezet om rustigere vu meters te krijgen.

http://www.solcon.nl/veldk201/djdecks.JPG screenshot

Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 1 hour