djDecks

It is currently Sat Oct 21, 2017 6:05 am
View unanswered posts
View active topics

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hoe legaal dj'n? PostPosted: Wed Oct 01, 2008 5:00 pm 
Newbie

hallo,

Ik draai nu al 2jaar, maar nog niet voor open publiek, en ik zou hier graag aan beginnen! Hoe dj ik legaal?

Ik bedoel hiermee niet dat ik mijn muziek allemaal donwload ofzo(ik draai trouwens met platen). Maar moet ik iets speciaals doen/regelen voordat ik voor open publiek mag draaien?

Ik ben trouwens minderjarig(bijna 18), ik weet niet of dit iets uit maakt? (en voor het geval dat; ik ben uit belgiƫ)

alvast bedankt,
Tommy

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Hoe legaal dj'n? PostPosted: Wed Oct 01, 2008 10:25 pm 
djDecks

Om muziek voor een publiek te mogen spelen moet betaald worden aan de organisatie Sabam.
Zowat alle informatie over het hoe en waarom kan je op hun website terugvinden, voornamelijk op op deze pagina

Sabam dient als vergoeding voor de auteur/componist bij het uitvoeren van werken voor een publiek. Daarnaast is er ook nog de billijke vergoeding, welke gelijkaardig werkt, maar de uitvoerders/componisten vergoed.

In het geval dat je zelf feestjes organiseert is dit belangrijk, indien je ergens als dj gaat spelen zal dit meestal door de organisator geregeld worden.

Ik denk dat de bron van de muziek die je gebruikt niet zo veel uitmaakt, in het geval van mp3's bijvoorbeeld lijkt het mij namelijk moeilijk te bewijzen of een bepaalde mp3 gekocht dan wel gedownload is.

Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour