djDecks

It is currently Sat Oct 21, 2017 5:56 am
View unanswered posts
View active topics

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Review PostPosted: Thu Jun 18, 2009 2:21 pm 
Regular

Ik ben sinds een paar dagen deze software aan het bekijken (trial).
Momenteel gebruik ik voor live toepassingen BPM Studio (icm rcp2001), echter ben ik hier niet helemaal tevreden meer over.

Binenkort ga DjDecks testen icm de Denon HC4500.

Voor nu alvast wat bevindingen (lees: verbeterpunten).

- mastertempo vervangen door elastique 2.1
- cue 1,2 en 3 verplaatst
- optie voor input nieuwe track in player terwijl hij speelt ipv constant vragen
- maat teller mogelijkheid aangeven waar de 1 zit, en dit opslaan.
- length van tracks wordt altijd als 0000 aangegeven?
- altijd dubbelklik voor openen map
- zoekfunctie tergend traag
- middenconsole uitschakelen (dus alleen players zichtbaar)

Ik hoop dat de ontwikkelaars wat aan deze input hebben. Daarbij zou ik graag weten welke van bovenstaande onderdelen overwogen worden te implementeren.

dateq gpm 8.3
bpm studio 4.9.8.8 (but looking for something else)

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Review PostPosted: Thu Jun 18, 2009 7:28 pm 
djDecks

djarwin wrote:
- optie voor input nieuwe track in player terwijl hij speelt ipv constant vragen

Options->General->Disable warning when loading new track

Quote:
- maat teller mogelijkheid aangeven waar de 1 zit, en dit opslaan.

In de meest recente beta-versies word gewerkt aan het manueel instellen van een beat-grid, die kan dan later ook voor de beat-leds gebruikt worden.

Quote:
- length van tracks wordt altijd als 0000 aangegeven?

Nadat de tracks 1x geladen zijn word de lengte in de tag opgeslagen, daarna zou de lengte correct moeten weergegeven worden.
Eventueel kan je ook Options->General->Get Length while browsing aanzetten, dan word de lengte tijdens het inlezen van de tags opgezocht. (Mogelijk moet je wel even F5 drukken in de huidige folders om deze info up te daten)

Quote:

Geen idee hoe dit komt, wat voor pc gebruik je? Hier duurt een search hooguit enkele seconden.

Quote:
- middenconsole uitschakelen (dus alleen players zichtbaar)

In het skins forum kan je misschien eens kijken of er een skin is die beter bij je behoeften aansluit.

Quote:
- mastertempo vervangen door elastique 2.1

Ik vrees dat dit er niet direct inzit, maar ik kan misschien wel eens kijken wat de mogelijkheden hier precies mee zijn (misschien een uitbreiding via een vst effect mogelijk maken of iets gelijkaardigs)

Quote:
-cue 1,2 en 3 verplaatst

Cue punten worden in id3v2 tags opgeslagen in chronologische volgorde, daar word nog een oplossing voor gezocht.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Review PostPosted: Thu Jun 18, 2009 8:19 pm 
Regular

Adion wrote:
Quote:

Geen idee hoe dit komt, wat voor pc gebruik je? Hier duurt een search hooguit enkele seconden.

ik heb een core2duo 1.66 met 3 gb ram. Heb je het ook getest met 18000 tracks?
Is het een idee om bijvoorbeeld een access of sql database aan het programma te hangen? dit is sneller.

dateq gpm 8.3

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Review PostPosted: Thu Jun 18, 2009 8:30 pm 
djDecks

djDecks gebruikt al sqlite als database-engine, op mijn core2duo 2ghz met een 12000 tracks gaat dat prima.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Review PostPosted: Thu Jun 18, 2009 9:48 pm 
Regular

Adion wrote:
djDecks gebruikt al sqlite als database-engine, op mijn core2duo 2ghz met een 12000 tracks gaat dat prima.

nu ik het programma een aantal keer heb gedraaid begint ie sneller te worden. search snelheid is nu op zeer acceptabel niveau.

EDIT:
nog even tussendoor...

Op het moment gebruik ik bpm studio, maar ik ben op zoek naar iets moderners.
op VDJ ben ik volledig afgeknapt (inflexibele software), Traktor ondersteund de HC4500 niet volledig, en alle andere software tot nu toe had een crappy muziekarchief.

DjDecks heeft een redelijk open muziek archief, dat vind ik belangrijk; immers het organiseren van duizende tracks red je niet met een eenvoudige playlist/itunes structuur.

btw, is het mogelijk de trial te updaten? ik heb met het wisselen van skins gemerkt dat die gemaakt zijn voor een nieuwere release.
alvast bedankt!

dateq gpm 8.3

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Review PostPosted: Thu Jun 25, 2009 12:34 pm 
Regular

Ik heb deze review gemaakt voor apres-ski.net, een professioneel DJ forum in nederland.
In de review/test heb ik ook gekeken naar andere software paketten. Ik hoop dat dat hier geen taboe is.

HC4500:

- De HC4500 is als apparaat opzich goed. De indeling klopt en is overzichtelijk.
- Knoppen en faders voelen goed aan, en aangezien deze door dezelfde fabrikant als de RCP van BPMStudio gemaakt zijn

verwacht ik eenzelfde levensduur (>3 jaar bij intensief gebruik).
- De interne geluidskaart draait prima op ASIO, met een latency van minder dan 5 ms.

De echte functionaliteit van HC4500 wordt bepaald door software. Deze laat nog te wensen over.
Daarom ga ik nu dieper in op de verschillende softwarepaketten.

DjDecks v0.94:

minpunten:
- cuepunten worden automatisch gesorteerd op tijd (volgorde kan dus veranderen!!!)
- loops & cues worden niet automatisch ingeladen
- loops opslaan/inladen lastig (handiger = loop draaiend: memo: function key)
- forward spin niet mogelijk
- nulpunt van pitch verloopt
- bij flink pitchbenden (>10%) bypass mastertempo
- logs (als playedsongs ed) niet onder te verdelen in mappen.
- matig MT algorithme

plus:
- vrij verplaats en resizable componenten
- muziekarchief = directory, dus vrij en zelf indeelbaar
- smartplaylist: erg handig voor dynamisch monitoren van categorieen.
- snelle hotcue reactie
- verschillende cue search functies (pioneer, denon, vinyl)

VDJ 6:

minpunten:
- geen resizable windows, dus breedbeeld resulteerd in laagbeeld
- mastertempo redelijk, mits de complexity >2 staat. Hierdoor vreet VDJ cpu
1 track ongeveer 30% op een core2duo 3ghz
- teveel troep in beeld (draaiende schijfjes effect sectie etc)
- tagscan traag (is nodig om in het vervolg snel mappen te openen)
- hotcue stutter is traag
- teveel opties op jog. opties kunnen niet gekozen worden in config.
- playlists vullen alleen mogelijk dmv sleur en pleur (veel werk)
- playlists hebben geen boomstructuur (waardoor niet echt bruikbaar)
- cuepunt door autocue levert plopjes en begint niet altijd op hetzelfde punt
- jogshuttle gevoelligheid niet instelbaar
- alleen CDJ vinylmode cue functie.
- hotcue overruled autocue (cue verwijderen lastig)
- mastertempo werkt niet op samples.

pluspunt:
- hc werkt meer intuitiever
- leuke gadget: pitchlock, je versneld of vertraagd beide kanten even veel. dus tempo wijzigen in de mix!
- playlist volgorde aanpasbaar

UltraMixer:- vreselijke latency, geen wavedisplay/scratchmode en een zooi bugs. Dit is gewoon een slechte kopie van BPM Studio.
---------> gedeinstalleert, deze club neem ik niet serieus.

Traktor DJ Pro 1.1:
Geen native support, dus geen ondersteuning van beeldschermen, en dat is verdomd lastig!
Verder goede software, is zeer interessant wanneer beeldschermen aangepakt worden.

dateq gpm 8.3

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Review PostPosted: Thu Jun 25, 2009 12:55 pm 
djDecks

Ik zou toch nog even op enkele van de minpunten willen ingaan:
djarwin wrote:

Wat bedoel je hier precies mee, dat een loop of cue al geactiveerd zou zijn bij het laden van een nummer? Zeker bij een loop lijkt me dat toch zelden wenselijk?

Quote:

Ook dit vergt momenteel toch slechts 1 extra knop indrukken?
1x A2 drukken om naar loop mode te gaan, dan memo, dan function key.

Quote:

Ik geloof dat forward spin wel gewoon werkt als je 'Disable HC-4500 touch sensitivity' aanzet.
De reden dat een forward spin normaal niet gaat is zodat het wel mogelijk is om zoals bij vinyl over de eerste beat te scratchen, en los te laten op het geschikte moment.
Indien forward spin dan wel zou kunnen, zou de plaat eerst stoppen (omdat de jog wheel tot stilstand komt) en daarna pas weer opstarten.
De enige mogelijkheid om beiden te kunnen doen is denk ik een draaiende jog wheel (zoals op de hs5500)

Quote:

Als default staat in djDecks auto bpm matching aan. Dan is het uiteraard handiger dat de pitch-slider relatief werkt zodat je er nog steeds kleine aanpassingen mee kan doen zonder dat de pitch plots verspringt.
Heb je toch liever een absolute pitch slider, is dat ook slechts een kwestie van 'pitch slider relative mode' uit te zetten.

Quote:

De mastertempo blijft volgens mij werken tot -90%, dus ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt?

Quote:

Playlists zijn wel in te delen in mappen. Sinds de laatste v0.95 beta is het ook mogelijk om om in djDecks rechts te klikken op 'cases' en 'create new folder' te kiezen. Daarna kan je door rechts te klikken op de nieuwe folder een playlist aanmaken in die folder.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Review PostPosted: Thu Jun 25, 2009 1:45 pm 
Regular

Quote:
Wat bedoel je hier precies mee, dat een loop of cue al geactiveerd zou zijn bij het laden van een nummer? Zeker bij een loop lijkt me dat toch zelden wenselijk?

Excuus, dit heb ik onhandig opgeschreven. Ik bedoelde: het is handig als de cue buttons oplichten wanneer er een cue/loop in staat. Wanneer een cue onder de functie knop staat zou deze bijv kunnen knipperen en wanneer het een loop betreft constant verlicht.

Daarbij komt dan cue's en loops tegelijk beschikbaar, zonder wisselen van modus.
In de praktijk blijkt dit ook handig, je kunt vanuit een loop direct naar een hotcue gaan.

Quote:

Ook dit vergt momenteel toch slechts 1 extra knop indrukken?
1x A2 drukken om naar loop mode te gaan, dan memo, dan function key.

klopt, maar dan zit je ook meteen in loopmodus.

Quote:

Ik geloof dat forward spin wel gewoon werkt als je 'Disable HC-4500 touch sensitivity' aanzet.
De reden dat een forward spin normaal niet gaat is zodat het wel mogelijk is om zoals bij vinyl over de eerste beat te scratchen, en los te laten op het geschikte moment.
Indien forward spin dan wel zou kunnen, zou de plaat eerst stoppen (omdat de jog wheel tot stilstand komt) en daarna pas weer opstarten.
De enige mogelijkheid om beiden te kunnen doen is denk ik een draaiende jog wheel (zoals op de hs5500)

Forward spin gebruik je live ook maar zelden, tenzij je even snel vooruit wilt spoelen.

Quote:

Als default staat in djDecks auto bpm matching aan. Dan is het uiteraard handiger dat de pitch-slider relatief werkt zodat je er nog steeds kleine aanpassingen mee kan doen zonder dat de pitch plots verspringt.
Heb je toch liever een absolute pitch slider, is dat ook slechts een kwestie van 'pitch slider relative mode' uit te zetten.

mooi zo :) is dat opgelost :)

Quote:

De mastertempo blijft volgens mij werken tot -90%, dus ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt?

Dit geldt voor VDJ, dit kan je dus lezen als pluspunt voor DjDecks

Quote:

Playlists zijn wel in te delen in mappen. Sinds de laatste v0.95 beta is het ook mogelijk om om in djDecks rechts te klikken op 'cases' en 'create new folder' te kiezen. Daarna kan je door rechts te klikken op de nieuwe folder een playlist aanmaken in die folder.[/quote]

Ok, maar dan zou ik ook nog graag een playlist naar de desbetreffende folder kunnen slepen/verplaatsen.
Zo orden ik graag achteraf mijn 'playedsongs' in mappen als 'bruiloft', 'club', etc. Dit is handig mocht je weer eens een vergelijkbaar feest draaien.

En nu ik dan toch bezig ben een paar feature requests:
1. Wanneer men de fastsearch knop inhoud dat het mogelijk is om met de jogshuttle (in pitchbend mode) te 'spoelen' (deze functie hanteert pioneer sinds de cdj100)

2. Is het mogelijk om van bijvoorbeeld de 'flip' knop in te zetten als 'stutter cue' button

3. de effectbuttons (1,2,3) laten corresponderen met de geselecteerde effecten in de FX sectie. Dus bediening van de on/off button.

4. tap knop om manueel bpm in te geven

ps de wijze waarop jullie de vragen en input vanuit het forum behandelen vind ik geweldig!

dateq gpm 8.3

Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 1 hour